Har du konstateret en skade på din ejendom, efter Herning Vand eller en af vores entreprenører har udført arbejde på vejen, skal du gøre følgende:
Gør hvad du kan for at begrænse skaden og rekvirer skadesservice, såfremt dette er nødvendigt. Dokumenter gerne omfanget med fotos. Herning Vand er ikke forpligtet til at afhjælpe skaden, før der ligger en afgørelse fra dit forsikringsselskab.
Anmeld skaden til dit eget forsikringsselskab:
Dit forsikringsselskab behandler sagen og afgør, om de vil dække skaden eller ej.
Sagen kan nu gå to veje – dit forsikringsselskab dækker skaden eller dit forsikringsselskab dækker ikke skaden.
Forsikringsselskabet undersøger skadens omfang, sender dig en opgørelse over erstatningsbeløbet og hjælper dig videre, så skaden kan blive udbedret. Forløbet aftaler du med dit eget forsikringsselskab.
Hvis dit forsikringsselskab vurderer, at Herning Vand eller en af vores entreprenører er erstatningsansvarlig, kan dit forsikringsselskab efterfølgende gøre krav med Herning Vand eller vores entreprenørers forsikringsselskaber. Dette er en sag mellem dit og vores forsikringsselskab, hvorfor du som udgangspunkt ikke vil blive involveret.
Hvis dit forsikringsselskab ikke dækker skaden, er det dit eget ansvar at anmelde skaden til Herning Vand. For at anmelde skaden, skal du gøre følgende:
Sagen overgives til Herning Vands eller den involverede entreprenørs forsikringsselskab, der herefter behandler din skade og dit erstatningskrav i overensstemmelse med de gældende erstatningsregler.
Når Herning Vands forsikringsselskab har afgjort sagen, sender forsikringsselskabet en skriftlig afgørelse til dig.
Er Herning Vand erstatningspligtig, undersøger forsikringsselskabet skadens omfang, sender dig en oversigt over erstatningsbeløbet og hjælper dig videre, så skaden kan blive udbedret.
Såfremt Herning Vand KKE er erstatningspligtig, skal du selv sørge for at udbedre skaden.
Du kan efterfølgende melde sagen til den udførende entreprenørs forsikringsselskab. I det tilfælde er Herning Vand ikke længere involveret i sagen, og det er derfor entreprenøren og dennes forsikringsselskab, du skal rette henvendelse til for vejledning.
Er du ikke enig i den skadesbehandling og/eller afgørelse, som Herning Vands eller entreprenørens forsikringsselskab er kommet frem til, kan du klage direkte til forsikringsselskabet. De konkrete muligheder for klager fremgår af de respektive forsikringsselskabernes hjemmeside.
Har du spørgsmål til denne vejledning, er du velkommen til at kontakte os på mail info@herningvand.dk eller telefon 9999 2299.
Vores telefoner er åbne mandag til torsdag fra 09:00 til 15:00 og fredag fra 09:00 til 12:00.
På grund af travlhed og at sådanne sager ofte er komplekse, kan du desværre forvente en behandlingstid. Hvis du ønsker en status på sagen, kan du kontakte Herning Vand eller det forsikringsselskab, der behandler sagen.