Forsikringsvejledning ved skader

Har du kon­sta­te­ret en ska­de på din ejen­dom, efter Herning Vand eller en af vores entre­pre­nø­rer har udført arbej­de på vej­en, skal du gøre følgende:

Begræns skaden

Gør hvad du kan for at begræn­se ska­den og rekvi­rer ska­des­ser­vi­ce, såfremt det­te er nød­ven­digt. Dokumenter ger­ne omfan­get med fotos. Herning Vand er ikke for­plig­tet til at afhjæl­pe ska­den, før der lig­ger en afgø­rel­se fra dit forsikringsselskab.

Anmeld skaden til dit eget forsikringsselskab

Dit for­sik­rings­sel­skab behand­ler sagen og afgør, om de vil dæk­ke ska­den eller ej.

Sagen kan nu gå to veje – dit for­sik­rings­sel­skab dæk­ker ska­den eller dit for­sik­rings­sel­skab dæk­ker ikke skaden.

Dit forsikringsselskab dækker skaden

Forsikringsselskabet under­sø­ger ska­dens omfang, sen­der dig en opgø­rel­se over erstat­nings­be­lø­bet og hjæl­per dig vide­re, så ska­den kan bli­ve udbed­ret. Forløbet afta­ler du med dit eget forsikringsselskab.

Hvis dit for­sik­rings­sel­skab vur­de­rer, at Herning Vand eller en af vores entre­pre­nø­rer er erstat­nings­ansvar­lig, kan dit for­sik­rings­sel­skab efter­føl­gen­de gøre krav med Herning Vand eller vores entre­pre­nø­rers for­sik­rings­sel­ska­ber. Dette er en sag mel­lem dit og vores for­sik­rings­sel­skab, hvor­for du som udgangs­punkt ikke vil bli­ve involveret.

Dit forsikringsselskab dækker IKKE skaden

Hvis dit for­sik­rings­sel­skab ikke dæk­ker ska­den, er det dit eget ansvar at anmel­de ska­den til Herning Vand. For at anmel­de ska­den, skal du gøre føl­gen­de:
1. Få dit eget for­sik­rings­sel­skabs afvis­ning på skrift.


2. Skriv føl­gen­de oplys­nin­ger ned:
a. Navn på dit for­sik­rings­sel­skab samt dit poli­ce­num­mer
b. Beskrivelse af ska­den (hvor, hvor­når og hvor­dan)
c. Redegørelse for og doku­men­ta­tion af hvor­for du mener, Herning Vand er ansvar­lig for ska­den
d. Overslag/prisestimat på udbed­ring af ska­den
e. Oplysninger om øvri­ge beska­di­ge­de gen­stan­de (eks. art, alder, købspris, nypris).


3. Husk også at fin­de alle rele­van­te bilag ved­rø­ren­de skaden.


4. Send alle oven­stå­en­de oplys­nin­ger (a‑e), dit for­sik­rings­sel­skabs afvis­ning, rele­van­te bilag samt dit navn, adres­se og kon­tak­top­lys­nin­ger på mail info@herningvand.dk eller på adres­se Herning Vand Holding A/S, Ålykkevej 5, 7400 Herning, att. Forsikring.


Sagen over­gi­ves til Herning Vands eller den invol­ve­re­de entre­pre­nørs for­sik­rings­sel­skab, der her­ef­ter behand­ler din ska­de og dit erstat­nings­krav i over­ens­stem­mel­se med de gæl­den­de erstatningsregler.

Behandlingstid

På grund af travlhed og at sådan­ne sager ofte er kom­plek­se, kan du desvær­re for­ven­te en behand­lings­tid. Hvis du ønsker en sta­tus på sagen, kan du kon­tak­te Herning Vand eller det for­sik­rings­sel­skab, der behand­ler sagen.

Det videre forløb

Når Herning Vands for­sik­rings­sel­skab har afgjort sagen, sen­der for­sik­rings­sel­ska­bet en skrift­lig afgø­rel­se til dig.


Er Herning Vand erstat­nings­plig­tig, under­sø­ger for­sik­rings­sel­ska­bet ska­dens omfang, sen­der dig en over­sigt over erstat­nings­be­lø­bet og hjæl­per dig vide­re, så ska­den kan bli­ve udbedret.


Såfremt Herning Vand KKE er erstat­nings­plig­tig, skal du selv sør­ge for at udbed­re skaden.


Du kan efter­føl­gen­de mel­de sagen til den udfør­en­de entre­pre­nørs for­sik­rings­sel­skab. I det til­fæl­de er Herning Vand ikke læn­ge­re invol­ve­ret i sagen, og det er der­for entre­pre­nø­ren og den­nes for­sik­rings­sel­skab, du skal ret­te hen­ven­del­se til for vejledning.

Er du uenig i afgørelsen?

Er du ikke enig i den ska­des­be­hand­ling og/eller afgø­rel­se, som Herning Vands eller entre­pre­nø­rens for­sik­rings­sel­skab er kom­met frem til, kan du kla­ge direk­te til for­sik­rings­sel­ska­bet. De kon­kre­te mulig­he­der for kla­ger frem­går af de respek­ti­ve for­sik­rings­sel­ska­ber­nes hjemmeside.

Spørgsmål?

Har du spørgs­mål til den­ne vej­led­ning, er du vel­kom­men til at kon­tak­te os på mail info@herningvand.dk eller tele­fon 9999 2299. Vores tele­fo­ner er åbne man­dag til tors­dag fra 09:00 til 15:00 og fre­dag fra 09:00 til 12:00.