Forestil dig følgende scenarie: Et omfattende strømsvigt rammer Vestdanmark og Nordtyskland. Elforsyningen har været ude af drift i 12 timer, og konsekvenserne begynder for alvor at vise sig.
Batteribackup på telemasterne er opbrugt, og mobilnettet fungerer ikke længere. Pumperne i både drikkevands- og spildevandssystemerne er sat ud af drift som følge af den manglende strøm. Borgerne kan hverken orientere sig online eller modtage information via mobiltelefoner.
Efter otte timer uden strøm stiger presset på drikkevandsforsyningen. Det viser sig, at kun omkring en tredjedel af borgerne har preppet og har de anbefalede tre liter vand pr. person pr. dag til tre dage i hjemmet. Derfor henvender kommunen og politiet sig til Herning Vand med et ønske om at iværksætte nødudlevering af drikkevand.
En 360 graders gennemgang af beredskabet
Indrømmet – det er ikke et scenarie, nogen af os håber at opleve. Men med den nuværende verdenssituation er det desværre heller ikke utænkeligt. Men spørgsmålet er så, hvordan vi som forsyningsselskab rent praktisk håndterer et sådant scenarie? Derfor har vi det seneste halve år arbejdet målrettet med at forberede os på netop denne type hændelser.
Alle beredskabsplaner er blevet gennemgået minutiøst. Tænkelige – og utænkelige – scenarier er blevet vendt, tekniske løsninger testet, og selv de helt lavpraktiske detaljer er blevet diskuteret: Hvor skal folk parkere? Hvordan skal køerne afvikles? Hvor skal der være afspærring og belysning?
Når de normale kommunikationskanaler ikke virker
Et længerevarende strømsvigt betyder også, at sms, e-mail, website og sociale medier ikke er tilgængelige. Netop de kanaler, vi normalt bruger til at kommunikere med dig som kunde.
Derfor har en vigtig del af beredskabsarbejdet handlet om ét centralt spørgsmål: Hvordan når vi ud med information, når næsten intet virker?
Beredskabsmeddelelser via P4 Midt & Vest på FM-radio er én mulighed. Men når kun en tredjedel af borgerne har nødforsyning af vand derhjemme, er sandsynligheden for, at de fleste også har en FM-radio, muligvis begrænset.
Løsningen er derfor også helt lavpraktisk: Vi har klargjort og printet et stort antal informationsskilte, som hurtigt kan ophænges på blandt andet Ålykkevej, Torvet i Herning, ved nødudleveringsstederne for drikkevand og andre centrale steder.
Fra plan til praksis
Det er én ting at have planer på papir – noget helt andet er at få dem til at fungere i virkeligheden.
Derfor indtog vi torsdag den 11. december Nordre Vandværk med mandskab, hegn, slanger, transportable vandhaner, informationsskilte og andet udstyr. Formålet var at teste, om vores beredskabsplaner også holder, når de omsættes til praksis.
Øvelsen viste, at forarbejdet var solidt. Tegninger, planer og teknik fungerede, og som det fremgår af videoen herunder, kunne vores produktionschef og beredskabsansvarlige, Morten Fiskbæk, tage turen gennem den fiktive kø og få fyldt sin vanddunk.
Beredskabsarbejdet fortsætter
Selvom øvelsen er gennemført, er arbejdet med beredskabsplanerne langt fra afsluttet. Nye udfordringer opstår løbende, og vi bliver hele tiden klogere på både muligheder og løsninger.
Derfor vil vi fortsætte med at afholde beredskabsøvelser – både internt og i samarbejde med Beredskabsstyrelsen, Herning Kommune og andre relevante aktører. Alt sammen for at sikre, at du som kunde kan have tillid til, at vi leverer rent og sundt drikkevand – også i en krisesituation.