Hos Herning Vand stræber vi efter at opretholde et højt etisk niveau i alt, hvad vi gør. Dette adfærdskodeks gælder for alle vores medarbejdere og fungerer også som en vejledning for vores samarbejdspartnere.
Hos Herning Vand stræber vi efter at opretholde et højt etisk niveau i alt, hvad vi gør. Dette adfærdskodeks gælder for alle vores medarbejdere og fungerer også som en vejledning for vores samarbejdspartnere.
Vi tror på åbenhed, integritet og social ansvarlighed som fundamentet for vores arbejde. Vi er beviste om, at vi er tildelt et betydeligt samfundsansvar, ikke bare når det kommer til klima og miljø, men også sociale forhold. Samtidig har vi et skarpt fokus på økonomisk ansvarlighed.
Vores etiske standarder, som vi søger at efterleve hver eneste dag, er foldet ud nedenfor.
Vi har nul tolerance over for bestikkelse og korruption. Det betyder, at vi hverken tilbyder, accepterer eller kræver nogen form for bestikkelse.
Vi ønsker at skabe tillid og sikre, at alle forretningsforbindelser er gennemsigtige og etiske.
Alle medarbejdere og samarbejdspartnere forventes at afvise enhver form for bestikkelse. Heri lægger også misbrug af oplysninger, som kan have forretningsmæssig værdi for nogen og hvor oplysningerne ellers ikke ville være tilgængelige for dem.
Vi er en offentlig ejet virksomhed, som er tildelt et betydeligt samfundsansvar. Derfor lægger vi stor vægt på åbenhed og transparens i vores virksomhed.
Det betyder, at vi kommunikerer klart og ærligt og sørger for, at relevant information er let tilgængelig for alle interessenter.
Vi kommunikerer om såvel de gode som de mindre gode nyheder. Det gør vi, fordi vi tror på, at åbenhed og dialog styrker tillid og samarbejde.
Vi kender til vigtigheden af det fysiske møde mellem mennesker for at skabe tillidsfulde relationer og opnå ny viden. Derfor har vi brug for at rejse. Både i ind- og udland.
På rejser opfører vi os ansvarligt, og har fokus på at spare på ressourcerne – både de økonomiske og de miljømæssige.
Vi ved også, at man ofte kan bruge teams eller lignende, når vi skal deltage i et forretningsmøde, en konference eller uddannelse. Det gør vi brug af så ofte, som det er muligt og relevant. Her er det igen hensynet til miljøet og økonomien som vægter i vores prioritering. Men tid er også i stigende grad en knap ressource i en travl hverdag.
Når vi i Herning Vand vælger at rejse for at deltage i et forretningsmøde, en konference eller uddannelse er vores tilgang baseret på tillid til den enkelte medarbejders dømmekraft for at balancere behovet for rejser med miljømæssige og økonomiske hensyn.
Gaver kan i forretningsmæssige sammenhænge skabe interessekonflikter. Derfor accepterer vi kun gaver af symbolsk værdi og afviser enhver form for gaver, der kan opfattes som forsøg på at påvirke beslutninger. Tilsvarende giver Herning Vand ikke gaver til samarbejdspartnere eller andre, der kan opfattes som forsøg på at påvirke beslutninger.
Medarbejdere i Herning Vand kan modtage mindre lejlighedsgaver, værtsgaver eller gaver modtaget i forbindelse med afholdelse af et oplæg. Medarbejdere i Herning Vand kan naturligvis give tilsvarende til samarbejdspartnere.
Hvis man som medarbejder er i tvivl, kan man til enhver tid spørge sin leder eller HR til råds.
Som udgangspunkt yder vi ikke sponsorater eller giver donationer. Vi har dog en forretningsmæssig interesse i at støtte formål og projekter, som falder inden for vores kerneforretning og som kan medvirke til at vi får realiseret vores strategiske mål. Derfor har vi lavet en sponsorpolitik, som kan findes på vores hjemmeside. Sponsorater og donationer skal altid ske på en fair og gennemsigtig måde. Og derfor vil vi offentliggøre de projekter og formål, som vi yder støtte til.
Chikane, hån, mobning, misbrug eller krænkelser, herunder sexchikane, accepteres ikke hos Herning Vand. Alle medarbejdere har ret til at arbejde i et miljø, hvor de føler sig respekteret og trygge. Vi har klare procedurer for at håndtere klager om chikane, og alle tilfælde undersøges grundigt og fortroligt.
Vi tolererer ikke diskrimination på baggrund af køn, alder, race, religion, seksuel orientering, handicap eller anden status. Alle medarbejdere og samarbejdspartnere skal behandle hinanden med respekt og ligeværd.
Vi tager vores sociale ansvar alvorligt. Det betyder blandt andet, at vi iværksætter og støtter initiativer og projekter, der fremmer social trivsel på vores arbejdsplads. Vi åbner også vores virksomhed for medborgere, som vi kan hjælpe med at få fodfæste på arbejdsmarkedet.
Vi tror på økonomisk ansvarlighed og effektivt ressourceforbrug for at sikre, at vi kan opretholde vores høje standarder og fortsætte med at levere værdi til vores samfund. Det betyder, at vi altid handler med omtanke for både vores økonomi og den bredere økonomi, vi er en del af.
Beskyttelse af miljøet, reduktion af vores klima aftryk, fokus på biodiversitet og beskyttelse af grundvandet er en helt central og integreret del af vores virksomhed. Faktisk ser vi det som en betydelig del af den værdi, som vi med vores kerneforretning skaber for vores kunder.
Alle medarbejdere og samarbejdspartnere opfordres til at indtænke den grønne dagsorden i deres daglige arbejde.
Vi er fuldt ud klar over vores ansvar for at bidrage til en bæredygtig fremtid og tager denne opgave meget seriøst.
Dette etiske adfærdskodeks er mere end blot retningslinjer – det er en del af vores identitet.
Hos Herning Vand sætter vi baren højt og stræber efter at gøre en positiv forskel hver dag.
Vi forventer, at alle medarbejdere og samarbejdspartnere deler vores engagement og bidrager til at opretholde disse høje standarder.
Kodekset er godkendt af Herning Vands bestyrelser den 12. marts, 2025