Oftest stillede spørgsmål til regning og betaling
To gange om året sender vi dig en aconto regning.
1. aconto udsendes ultimo februar og dækker dit forbrug i perioden 1. januar til 30. juni.
2. aconto udsendes ultimo august og dækker dit forbrug i perioden 1. juli til 31. december.
I slutningen af året bliver din måler aflæst. Er du drikkevandskunde hos Herning Vand foregår dette automatisk. På baggrund af målingen beregner vi dit faktiske forbrug. Årsopgørelsen modtager du sammen med 1. aconto, der udsendes ultimo februar.
Viser årsopgørelsen, at du har betalt for meget i aconto, modregnes dette i 1. aconto.
Har du betalt for lidt, vil du blive opkrævet beløbet sammen med 1. aconto.
Du tilmelder eBoks ved at gå ind på www.e‑Boks.dk, hvor du søger på ”El og Forsyning” og derefter finder Herning Vand.
Du kan tilmelde dig Betalingsservice igennem din netbank eller her.
Ja, men det kræver, at du tilmelder dig servicen på vores kundeportal Min side. Her kan du selv angive den mailadresse, du ønsker at få sendt din faktura til.
Du logger på første gang med dit brugernavn og adgangskode, som du finder på din regning eller udskrift fra netbank.
Herefter kan du fremover logge på med NemID/MitID.
Nej, der findes pt. ikke en app. Du kan logge på Min Side fra mobile enheder, da siden tilpasser sig den skærm, den vises på.
Hvis du har en fjernaflæst måler, kan du følge dit forbrug på Min side.
Du kan godt få tilsendt en kopi af en regning, men du skal være opmærksom på, at det koster et gebyr (se gældende takster). Gebyret tilskrives, selvom du får kopien tilsendt på mail. Du kan også logge på vores selvbetjeningsløsning: MIN SIDE og se dine tidligere regninger. Det er gratis at bruge MIN SIDE til at se dine regninger.
Der er ekstra administrationsomkostninger samt porto forbundet med, at vi skal udsende faktura til dig med post.
Du kan undgå gebyret ved at tilmelde din regning til at blive sendt via e‑mail, e‑Boks eller Betalingsservice.
Det er vigtigt at sikre vores grundvand og din sundhed. Ved at rense dit spildevand, kan spildevandet efter endt rensning ledes ud i naturen uden fare for denne eller dig. På denne måde sikres vandet til kommende generationer.
Stikabonnement: er et fast abonnement du betaler til Herning Vand. Prisen dækker blandt andet omkostninger til stikket, samt udgifter til løbende kontrol.
Din regning for vandafledningsbidrag er kun afhængig af den mængde drikkevand, der registreres på din vandmåler.
Prisen for vandafledning er uafhængig af regnvandsmængden, og om du nedsiver på egen grund. Betalingen for vandafledning sker efter det forbrug, din vandmåler viser.
Får du vand fra Herning Vand, vil vi ved udsendelse af rykker 2 iværksætte vores lukkeprocedure. Det koster et gebyr at få genåbnet vandforsyningen.
Får du vand fra Herning Vand, og har du igennem en længere periode været i restance, har vi lukket for vandet.
Lukningen for vandet kan også skyldes et brud eller et arbejde, som forsyningen er i gang med.
Kommer der ikke vand ud af hanen, når du åbner og du ikke har modtaget et lukkebrev fra os, vil vi være meget taknemmelige, hvis du kontakter os på tlf. 99 99 22 99.
Der er muligvis et brud på rørene, som vi hurtigst muligt skal have repareret.
Er du kommet i den situation, at du ikke kan betale din faktura rettidigt og ikke kan få hjælp fra din bank, er det muligt at indgå en betalingsaftale med Herning Vand A/S.
Det koster 100 kr. i oprettelsesgebyr samt en rente på 7,55 %. Din betalingsaftale kan dog maksimalt strække sig, indtil næste aconto afregning faktureres. Misligholdes betalingsaftalen, deaktiveres den, og rykkerproceduren går i gang.
Du er sendt til inddrivelse ved inkasso eller advokat, fordi du – trods gentagne rykkere – ikke har betalt din faktura.
Det er muligt, at indgå en betalingsaftale med Herning Vand A/S, hvis der ikke ligger tidligere misligholdte betalingsaftaler.
Vi ønsker, at du som kunde er tilfreds, og ser os som en kompetent og effektiv leverandør.
Hvis du har haft en dårlig oplevelse med Herning Vand, vil vi gerne høre fra dig.
Ring til os på 9999 2299 eller send en mail til info@herningvand.dk.
Du kan læse mere under vores klagevejledning.
Se oftest stillede spørgsmål omkring lejer/udlejer her.