Hæftelse
Ved ejerskifte har den (ophørende) ejer af ejendommen pligt til at oplyse vandforsyningen om ejerskiftet. Herning Vand kan opkræve ejeren for forbrug på ejendommen frem til modtagelsen af denne underretning.
Ejeren (den ophørende) er forpligtet til ved ejerskifte at foranledige opgørelse og betaling af det skyldige forbrug, samt øvrige skyldige beløb som f.eks. anlægsbidrag, forskudsvis afholdte udgifter mv
Fraflytning og flytteafregning
Ved fraflytning af en adresse skal du give os besked om, at du fraflytter. Herefter aflæser vi måleren og sender dig en flytteafregning inkl. flyttegebyr. Skal du have penge retur, skal du kontakte os. Et eventuelt underskud/manglende betaling fremgår af regningen og skal betales til Herning Vand.
Opkrævning
Vi sender to regninger om året.
Årsafregning + 1. aconto sender vi medio februar med betaling 1. marts. Årsafregningen udregnes på baggrund af din årsaflæsning.
2. aconto sender vi medio august til betaling 1. september.
Acontobeløbene er beregnet ud fra sidste års forbrug. Acontobeløbet kan i særlige tilfælde ændres, hvis Herning Vand skønner, at der vil ske en væsentlig ændring i det årlige vandforbrug.
Betaling og betalingsfrist
Regninger fra Herning Vand skal betales inden for den frist, der er angivet på regningen. Betalingsbetingelserne for regningerne er løbende måned + 1 dag.
Du kan betale dine regninger til Herning Vand via BetalingsService, MobilePay eller indbetalingskort.
Ved tilmelding til BetalingsService skal du anvende Herning Vand BS-nr. og debitorgruppenr. samt dit BS-kundenr. Du finder al info samt vejledning her.
Vores nummer til MobilePay er 485 849. Husk at skrive din adresse eller dit kundenummer i beskedfeltet.
Bruger du det fremsendte indbetalingskort, accepterer du herved også at skulle betale et gebyr jf. vores takstblad. Du kan se priserne her.
Henstand i forbindelse med kloaktilslutningsbidrag
Kloaktilslutningsbidrag forfalder i henhold til Herning Vands betalingsvedtægt, når der er tilslutningsmulighed. Herning Vand yder ikke henstand for betaling af kloaktilslutningsbidrag.
Efterregulering af betaling
Viser årsopgørelsen, at du har betalt for meget eller for lidt, bliver beløbet modregnet i acontobeløbet på din 1. acontoregning.
Tilbagebetaling
Skal du have tilbagebetalt et beløb fra Herning Vand, skal du kontakte kundeservice på tlf. 9999 2299, tryk 1.
Tilbagebetalingen sker via NemKonto eller kontooverførsel.
Afrunding/overførsel
Ved flytning laver vi ingen afrundinger. Vi påfører alle skyldige beløb på flytteopgørelsen, og et eventuelt overskud udbetaler vi til din NemKonto eller via kontooverførsel.
Ved årsopgørelse laver vi ingen afrundinger. Vi påfører alle skyldige beløb på årsopgørelsen, og et eventuelt overskud udbetaler vi til din NemKonto eller via kontooverførsel.
Skal du have penge retur, skal du kontakte vores kundeservice på tlf. 9999 2299, tryk 1.
Overskridelse af betalingsfrist
Betaler du ikke din regning til tiden, sender vi dig en rykker 1, og din opkrævning vil blive pålagt renter efter gældende regler (Renteloven) og takster. Herefter har du 8 dage til at få betalt.
Overskrider du den sidste rettidig betalingsdato på rykker 1, sender vi en rykker 2. Med rykker 2 bliver du også varslet om, at får du ikke betalt regningen inden betalingsfristens ophør, afbryder vi din vandforsyning umiddelbart herefter uden yderligere varsel. Samtidig bliver sagen overdraget til inkasso.
Afbrydelse af vandforsyningen
Har du stadig ikke betalt det skyldige beløb, og har vi ikke lavet en aftale omkring afvikling af det skyldige beløb, afbryder vi din vandforsyning uden yderligere varsel, efter betalingsfristen på rykker 2 er udløbet. Hvis det er nødvendigt, kan vi rekvirere fogedens hjælp. Omkostningerne til fogeden bliver pålagt dig.
Herning Vand er ikke ansvarlig for eventuelle følger af en afbrydelse.
Hvis vi bliver bekendt med, at der kan være børn, der lider overlast ved lukning af vandforsyningen, kontakter vi de sociale myndigheder jf. §154 i Lov om social service (LBK 1096 af 21/9/2010).
Sker der fortsat ingen betaling, vil sagen blive overdraget til inkasso, hvilket betyder yderligere omkostninger for dig.
I yderste tilfælde vil sagen blive overdraget til fogedretten eller til vores advokater i form af en stævning, hvor sagsomkostningerne kan påføres dig.
Sikkerhedsstillelse
Har du forfaldne regninger, der ikke er betalt, og gentagne gange overskrider betalingsfristerne, kan Herning Vand forlange, at der stilles sikkerhed for fremtidige betalinger. Vi foretager en individuel vurdering af betalingsforhold, inden vi beslutter, om der skal stilles krav om sikkerhed. Krav om sikkerhed varsles skriftligt inden det stilles, typisk i forbindelse med rykker for betaling.
Stiller du ikke den krævede sikkerhed, kan Herning Vand med rimeligt varsel afbryde vandforsyningen. Det kan evt. ske med hjælp af fogeden. Vi opkræver et gebyr herfor efter gældende takster.
Genåbning af vandforsyning
Vandforsyningen kan genåbnes, når du har betalt det skyldige beløb med renter, åbningsgebyr samt eventuelle omkostninger i forbindelse med inddrivelse af gæld.
Betalingen skal dokumenteres overfor Herning Vand. Kvittering kan sendes på mail eller sms.
Du skal som kunde altid være til stede på installationen ved genåbningen.
Betalingsstandsning, konkurs m.v.
Ved betalingsstandsning, konkurs mv. laver vi en opgørelse. Vi lukker for vandforsyningen, hvis boet ikke stiller sikkerhed for fremtidig betaling.
Ved genåbning af vandforsyningen, skal du betale et åbningsgebyr (se gældende takster).
Du skal som kunde altid være til stede på installationen ved genåbningen.
Afregning af forbrug med lejere m.v.
Generelt om hæftelsen for forbrug af vand og spildevand
Ifølge lovgivningen (vandforsyningsloven og betalingsloven) afregner Herning Vand kun forbrug med dig, der ejer ejendommen, da ejeren i langt de fleste tilfælde hæfter for hele forbruget på både drikkevand og spildevand.
I enkelte tilfælde er vi dog forpligtet til at afregne forbrug af drikkevand med lejere eller brugere af en ejendom. Disse tilfælde er beskrevet i bekendtgørelse nr. 837 af 27. november 1998 om individuel afregning efter målt vandforbrug. For at du som ejer kan kræve, at vi afregner din lejer direkte, skal følgende kriterier være opfyldt:
- Der er mere end et lejemål på ejendommens matrikel.
- Herning Vand forsyner med drikkevandet.
- Lejemålet er forsynet med særskilt måler fra Herning Vand.
- Der kan lukkes for vandforsyningen udenfor lejemålet uden at skulle have adgang til lejemålet.
I disse tilfælde hæfter din lejer for drikkevandet og dig som ejer for spildevandet.
Er lejemålet forsynet med særskilt måler, vandledning og lukkemulighed, jf. ovenstående punkter, hæfter du som ejer dog også for restancen til rent vand, hvis restancen kan henføres til en flytning, som du ikke har anmeldt rettidigt til os (inden 8 dage fra flytningen af sket, jf. fællesregulativ for almene vandforsyninger i Herning Kommune, §14.2.4).
Sådan afregner vi forbrug af vand og spildevand med lejer
Hvis Herning Vand afregner forbrug af vand og spildevand overfor en lejer eller bruger efter ordningen ovenfor, sender vi alle fakturaer direkte til lejeren/brugeren. Du som ejer bliver ikke involveret i den sædvanlige forbrugsafregning.
Rykkerprocedure ved afregning af vand og spildevand med lejer
Hvis lejeren eller brugeren ikke betaler en faktura rettidigt, udsender vi en rykker 1 til lejer. I 1. rykker gør vi opmærksom på, at bliver den forfaldne saldo ikke betalt inden 8 dage, sender vi en rykker 2 til lejer og et krav til dig som ejer (udlejer) på hæftelsesdelen. På den måde får du som ejer mulighed for at forholde dig til din hæftelse for forbruget i lejemålet og eventuelle andre skridt, der planlægges i anledning af lejerens/brugerens restance – fx om der skal lukkes for vandet, eller sagen skal sendes til inkasso.
I rykker 1 gør vi din lejer opmærksom på, at du som udlejer (ejer) får besked om den forfaldne saldo. Vi må ikke sende kravet til dig allerede ved rykker 1 (jf. Persondatalovens §6). Oplysningen om, at en lejer/bruger er i restance, kan efter persondatalovens regler først meddeles til ejeren af en ejendom, når det er nødvendigt af hensyn til ejerens muligheder for at varetage sine interesser. Derfor er det Herning Vands almindelige praksis, at ejeren først inddrages i forhold til en lejers manglende betaling ved 2. rykkerbrev, medmindre der er særlige forhold ved en restancesag.