Hvad skal du gøre ved lækage?
En lækage er en utæthed – en langsom udsivning af vand. Det kan skyldes et utæt vandrør, et rør der ikke er samlet ordentligt, toilettet der løber eller en vandhane, der står og drypper.
Et utæt vandrør betyder først og fremmest et spild af vand og en større vandregning. En lille utæthed på størrelse med et punktum kan lække 70 liter om dagen.
Og udover at du må betale for vand, som du slet ikke har haft glæde af, kan utætheder give følgeskader, som ødelægger materialer og betyder en masse besvær og spildte penge.
Har du en lækage skal du kontakte din vvs-installatør. Han kan både rådgive dig og hjælpe dig med at finde årsagen til lækagen.
Hvad skal du gøre ved brud?
Et brud er et sprængt vandrør, hvor vandet fosser ud og hurtigt giver udslag på din vandmåler.
Har du et brud, er det en god ide omgående at lukke for vandtilførslen for at begrænse eventuelle skader. Det gøres med en T‑nøgle. Ved du ikke, hvor din stophane sidder, så kontakt os på tlf. 9999 2299.
Du skal også hurtigst muligt kontakte dit forsikringsselskab. De kan rådgive dig om, hvordan du skal forholde dig, og hvad du skal gøre.
Bor du til leje, skal du melde bruddet til ejeren/administrator.
Et brud kan forvolde store skader, og det er vigtigt at reagere hurtigt.
Ved brud er det muligt at ansøge om refusion for utilsigtet forbrug. Læs mere om det og find ansøgningsskemaet på linket herunder.
Vandskade
Bliv informeret ved lækage eller brud, så du slipper for den dyre regning
Din fjernaflæste vandmåler er koblet til et it-system, der registrerer store ændringer i vandforbruget.
Hvis din vandmåler ikke står stille, hverken når du sover eller er på arbejde, så har du med stor sandsynlighed en lækage.
En stor stigning i vandforbruget over en time, indikerer et brud. I begge tilfælde vil du modtage en alarm på SMS.