Oftest stillede spørgsmål
Tjek først siden med driftsforstyrrelser for at se, om vi allerede har registreret forstyrrelsen.
Hvis forstyrrelsen ikke er registreret, skal du anmelde den på dette link.
Du er også velkommen kan ringe på vores hovednummer 9999 2299. Telefonen er bemandet hele døgnet.
Har du konstateret et vandspild eller har mistanke om det, skal du kontakte os på info@herningvand.dk eller på telefon 99 99 22 99 og taste 2 for øvrige oplysninger. Vær opmærksom på, at du ikke kan få refusion ved et løbende toilet, en løbende vandhane over en længere periode og lignende. På vores hjemmeside kan du læse om de nærmere betingelser for refusion.
Du kan tjekke, om du har et skjult brud ved at lukke for samtlige haner i huset og sørge for, at ingen husholdningsapparater kører. Kører din vandmåler fortsat rundt, om end kun stille, har du et skjult brud. Vær opmærksom på, at du ikke kan få refusion ved løbende toilet, en løbende vandhane over en længere periode og lignende.
Det er Herning Kommune, der står for skadedyrsbekæmpelsen her i kommunen.
Herning Vand bekæmper udelukkende rotter i hovedkloakledningerne. Så hvis du har mistanke om rotter ved din ejendom, skal du melde det på Herning Kommunes hjemmeside:
Genvej til Herning Kommunes hjemmeside
Du kan læse mere om rotter i Artikel om rotter på Bolius.dk
Hvis en rendestensbrønd i vejkanten er stoppet, og vejen derfor er fyldt med vand, kan du anmelde det til Drift og Service hos Herning Kommune.
Det er nemlig Kommunen, der er ansvarlig for at rendestensbrøndene ikke er stoppet og kan lede vandet væk fra vejen.
Du kan anmelde en stoppet rendestensbrønd via Giv et praj (herning.dk) eller på telefon 9628 8380.
Vær opmærksom på at på private veje/områder er det grundejerforeningen eller dig selv, der står for vedligeholdelsen.
Har du problemer med et enkelt stoppet afløb f.eks. et toilet, en håndvask eller et gulvafløb i dit hus, er det sandsynligvis din egen kloak, der er stoppet.
Her vil et kloakservicefirma eller en kloakmester kunne hjælpe dig med at bringe din kloak i orden igen.
Har du problemer med alle dine afløb i huset, kan der være en forstoppelse i det offentlige kloaksystem.
Hvis du har en skelbrønd, kan du tjekke, om det offentlige kloaksystem er stoppet ved at kigge ned i brønden. Er brønden tør eller kun med meget lidt vand i bunden, er forstoppelsen dog sandsynligvis i din egen kloak. Her vil et kloakservicefirma eller en kloakmester kunne hjælpe dig med at bringe din kloak i orden igen.
Står der spildevand op i brønden, er der sandsynligvis en forstoppelse i den offentlige kloak. I dette tilfælde vil vi kunne hjælpe dig. Du kan kontakte os via info@herningvand.dk eller på telefon 9999 2299.
Du har selv ansvaret for at sikre din kælder mod indtrængning af spilde- og regnvand fra den offentlige kloak. Dette har været gældende siden det første Afløbsregulativ fra 1913.
Du kan få hjælp til at sikre din kælder af en kloakmester.
Skulle skaden være sket, anbefaler vi at tage kontakt til dit forsikringsselskab.
Du kan læse mere mere om vand i kælderen her.