Nyhedsarkiv >Ledningsbrud på Dæmningen

Nyhed

Ledningsbrud på Dæmningen

herning vand prikker

5. september 2024

Her til mor­gen har en entre­pre­nør­ma­ski­ne desvær­re været lidt for tæt på en af vores sto­re drik­ke­vands­led­nin­ger ved Dæmningen i Herning. Det betød, at hele byen for en kort peri­o­de mær­ke­de et bety­de­ligt tab af tryk på van­det, lige­som en min­dre del vores kun­der stod uden vand.

42 minut­ters nedetid

Kl. 6:32, hvor rig­tig man­ge af os enten er ved at tage bad eller lave mor­genkaf­fe, modt­og vores vagt­te­le­fon et opkald fra en lokal entre­pre­nør, der uhel­dig­vis hav­de ramt og lavet hul på en af vores drik­ke­vands­led­nin­ger. Det betød, at vores system pum­pe­de ca. 1.300 m³ vand ud i timen. På en nor­mal mor­gen pum­per syste­met ca. 600 m³, og på en varm som­mer­dag, hvor for­bru­get er højest, lig­ger tal­let på ca. 900 m³. Det var alt­så et af de stør­re brud, hvil­ket betød, at en min­dre grup­pe kun­der stod uden vand, og end­nu fle­re kun­der ople­ve­de et fald i vandtrykket.

Kl. 07:14 – 42 minut­ter sene­re – hav­de vores dyg­ti­ge folk luk­ket de nød­ven­di­ge ven­ti­ler, og den nor­ma­le drift kun­ne ven­de retur. 

Hvad sker der nu?

Vi er nu i gang med at udbed­re ska­den. En vig­tig og hel nor­mal pro­ce­du­re i den for­bin­del­se er at tage prø­ver at van­det for at teste vand­kva­li­te­ten for blandt andet jord­bak­te­ri­er. Kvaliteten skal nem­lig være helt i orden og leve op til vores stren­ge krav, inden vi igen kan til­slut­te den pågæl­den­de led­ning til resten af led­nings­net­tet. Prøverne bli­ver taget og ana­ly­se­ret hen over wee­kend, og vi for­ven­ter at kun­ne påbe­gyn­de arbej­det med til­slut­nin­gen i næste uge.

Syv adres­ser omkring Dæmningen har måt­te ven­te lidt med at sluk­ke tør­sten i et glas vand, men ved 13:30-tiden i efter­mid­dag hav­de også de vand i hanen igen. 

Sådan infor­me­rer vi om vand­brud og andre kri­ti­ske situationer

Når der opstår et vand­brud eller lig­nen­de, udsen­der vi altid en SMS til de berør­te kun­der. Det er dog vig­tigt at være opmærk­som på, at vores SMS-service til drifts­for­styr­rel­ser og info om pro­jek­ter i dit nær­om­rå­de IKKE bru­ger sam­me system som vores Alarmservice, hvor du får besked ved læka­ge og brud. Du kan der­for godt være til­meldt Alarmservice uden at være til­meldt SMS-service.

Bor du i Herning Kommune, er du som udgangs­punkt auto­ma­tisk til­meldt den gra­tis SMS-service, da SMS-service træk­ker dit num­mer fra det offent­li­ge telefonregister.

Har du hem­me­ligt num­mer, tale­tids­kort eller mobil­te­le­fon via din arbejds­plads, skal du selv til­mel­de dig via for­mu­la­ren, som du fin­der på lin­ket herunder. 

Ønsker du IKKE auto­ma­tisk SMS, kan du afmel­de ord­nin­gen via lin­ket herover.

Er du i tvivl, om dit num­mer er til­meldt, kan du ind­ta­ste det i for­mu­la­ren. Hvis du får mulig­hed for at afmel­de, bety­der det, at du alle­re­de er til­meldt, og du behø­ver der­for ikke at gøre mere.

Opdager du et brud?

Oplever du ure­gel­mæs­sig­he­der i for­sy­nin­gen af drik­ke­vand, vil vi meget ger­ne høre fra dig. I vores åbnings­tid på hver­da­ge mel­lem kl. 9 og 15 (fre­dag dog kun til kl. 12), er du vel­kom­men til at give os et kald på tlf. 9999 2299. Uden for kon­to­rets åbnings­tid vil opkald på hoved­num­me­ret auto­ma­tisk bli­ve omstil­let til vores vagttelefon.