Info til installatører – ny alarmservice på vej

Den 15. august går vi i luften med en ny alarmservice. Vores kunder med en fjernaflæst måler modtager fremover en advarsel på sms, hvis de har et brud eller en lækage.

 

I sms-beskeden får vores kunder besked på at kontakte deres vvs-installatør. I vil derfor opleve, at folk ringer og fortæller om en sms, de har modtaget fra Herning Vand.

 

Vores kunder er kun en del af denne service hvis:

  • De har fået installeret en fjernaflæst måler. Vi er I fuld gang med at udskifte alle målere, og vi forventer at alle 17.000 er udskiftet i februar 2018. På nuværende tidspunkt omfatter vores alarmservice ca. 9500 målere.
  • De modtager vand fra en af vores tre vandværker.
  • De private vandværker er ikke omfattet af denne service.

 

Vores alarmservice omfatter to forskellige alarmtyper.

 

SMS VED BRUD:

 

Kære Kunde

 

ALARM: BRUD. Din vandmåler 00007400 viser, at du har et brud på Ålykkevej 5. Tjek om du har noget, der står og løber. Kan du ikke selv finde årsagen, bør du hurtigst muligt kontakte dit forsikringsselskab og få råd til at stoppe bruddet. Har du mulighed for det, skal du lukke for vandet ved hovedhanen. Læs mere om brud her: www.herningvand.dk/alarm

 

 

SMS VED LÆKAGE:

 

Kære kunde

 

ALARM: LÆKAGE. Din vandmåler 00007400 viser, at du har en lækage på Ålykkevej 5. Tjek om du har noget, der står og løber. Kan du ikke selv finde årsagen, bør du hurtigst muligt få din egen vvs-installatør til at hjælpe dig, så du undgår en stor vandregning. Læs mere om lækage på vores hjemmeside: www.herningvand.dk/alarm

 

Begge alarmer udløses på baggrund af de data, vi modtager digitalt fra deres måler.

 

Brud

Brudalarmen udløses alt efter målerens størrelse.

 

  • Den almindelige 2,5 m³ måler giver besked, hvis forbruget stiger med 30 % over en halv time. Det vil sige:

1,3 * 2,5 m³ /time = 3250 l/t

Alarmen udløses ved et forbrug på mere end 1625 liter i løbet

af en halv time.

 

  • En 6 m³ måler giver besked, hvis forbruget stiger med 30 % over en halv time. Det vil sige:

1,3 * 6 m³ = 7800 l/t.

Alarmen udløses ved et forbrug på mere end 3900 liter i løbet

af en halv time.

 

Det er ikke i alle tilfælde, at der er tale om et reelt brud. Kunder modtager også alarmen, hvis de for eksempel fylder et badebassin, eller bruger meget vand via deres erhverv.

 

Lækage

Ved lækage bliver alarmen sendt, hvis der ikke har været et forbrug på 0 m³ /time indenfor 24 timer. Det er især ved lækage-alarmen, at I vil blive kontaktet af vores kunder.

 

Sådan skal I agere:

 

  • Hvis der er tale om en brud-alarm, skal I rådgive kunderne til at kontakte deres forsikringsselskab, som typisk har egne vvs-installatører tilknyttet. Ellers kan kunden risikere at stå med regningen selv uden mulighed for erstatning.

 

  • Vores alarmservice er udelukkende en service der gør kunden opmærksom på uregelmæssigheder i forbruget. Vi kan ikke redegøre for årsagen. Det er op til dig som vvs-installatør at lokalisere årsagen.

 

  • Kunderne kan selv tilpasse deres behov og framelde alarmservicen inde på webportalen ”Min side”.